Wycięcie torbieli bocznej szyi jest jedyną metodą leczenia tej zmiany. Torbiel boczna szyi (określana również jako torbiel skrzelopochodna lub brachiogenna) ma postać niebolesnego guza na bocznej powierzchni szyi. Należy do wad wrodzonych, ale ujawnia się najczęściej między 10. a 30. rokiem życia. Zmiana nie ma charakteru nowotworowego, jednak może zacząć szybko się powiększać, istnieje też ryzyko pojawienia się stanu zapalnego w jej obrębie. Dzięki chirurgicznemu usunięciu torbieli można uniknąć tych problemów. Omawiany w artykule zabieg wycięcia torbieli bocznej szyi dotyczy osób dorosłych.

Torbiel boczna szyiWycięcie torbieli bocznej szyi – wskazania

• Rozpoznana torbiel boczna szyi.

Jak może objawiać się taka torbiel? W obrazie klinicznym obserwuje się gładkie, sprężyste zgrubienie na szyi (guz) – może być to jedyny objaw. Gdy dojdzie do stanu zapalnego, torbiel może być bolesna i mogą pojawić się problemy z oddychaniem oraz przełykaniem.

Przeciwwskazania do wycięcia torbieli bocznej szyi

• ostry stan zapalny torbieli (wymaga leczenia antybiotykami),
  • infekcje o podłożu bakteryjnym, grzybiczym, wirusowym,
  • zaburzenia krzepnięcia krwi,
  • zły stan ogólny pacjenta.

Jak przygotować się do zabiegu usunięcia torbieli bocznej szyi?

Zabieg wycięcia torbieli bocznej szyi musi być poprzedzony staranną diagnostyką. Rozpoznanie stawiane jest na podstawie wywiadu chorobowego, badania przedmiotowego i badania obrazowego (USG i TK szyi). Pacjent zakwalifikowany do zabiegu powinien wykonać wszystkie niezbędne badania (np. krwi) oraz odbyć konsultację z anestezjologiem.

Zalecenia przed zabiegiem:

• w tygodniu poprzedzającym zabieg pacjent musi unikać stosowania leków rozrzedzających krew (np. aspiryny),
  • pacjent nie może nic jeść ani pić na około 6 godzin przed planowaną operacją.

Wycięcie torbieli bocznej szyi – jak wygląda zabieg?

Wycięcie torbieli bocznej szyi odbywa się w znieczuleniu ogólnym. Rozpoczyna się od poziomego cięcia na szyi, odpowiedniego do wielkości torbieli. Następnie chirurg całkowicie wypreparowuje zmianę. Na koniec zostają założone szwy – usuwa się je po tygodniu. W niektórych przypadkach do rany pooperacyjnej zakładany jest dren (na 1-2 dni).

Usunięta tkanka zostaje wysłana do badania histologicznego, dzięki któremu możliwe jest ostateczne potwierdzenie diagnozy torbieli.

Rekonwalescencja po zabiegu

• Pacjent powinien wypoczywać i unikać aktywności fizycznej przez dwa tygodnie po zabiegu. Trzeba ograniczać poruszanie szyją.
  • Należy przyjmować leki przepisane przez lekarza (np. antybiotyki).
  • Ból pooperacyjny jest najsilniejszy przez pierwsze 2-3 dni od operacji, później zwykle ustępuje. Można go łagodzić środkami przeciwbólowymi.
  • W pierwszych dniach po zabiegu zalecana jest dieta półpłynna.
  • Należy dbać o ranę pooperacyjną zgodnie z zaleceniami lekarza (np. przez pewien czas uważać, aby jej nie zamoczyć).
  • Przez ok. 2 tygodnie po zabiegu pacjent nie powinien prowadzić samochodu.

Czy wycięcie torbieli bocznej szyi może mieć skutki uboczne?

Powikłania po zabiegu wycięcia torbieli bocznej szyi dotyczą niewielkiego odsetka pacjentów. Zazwyczaj są niegroźne i obejmują krwawienia, ból operowanej okolicy, odmę. Bardzo rzadko dochodzi do poważniejszych powikłań, np. porażenia gałęzi brzeżnej nerwu VII lub krwotoku wymagającego podwiązania żyły szyjnej wewnętrznej. W razie pojawienia się niepokojących objawów należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem.

1. Na czym polega wycięcie torbieli bocznej szyi?

Zabieg polega na doszczętnym usunięciu torbieli bocznej szyi, za pomocą metod chirurgicznych. Przeprowadzany jest w znieczuleniu ogólnym.

2. Czy po wycięciu torbieli bocznej szyi długo pozostaje się w szpitalu/klinice?

Standardowo pacjent pozostaje w szpitalu przez 1-2 dni. Wszystko jest jednak uzależnione od jego stanu zdrowia.

3. Jak długo trwa rekonwalescencja?

Czas rekonwalescencji to około 2 tygodnie.

4. Czy po zabiegu pozostają blizny?

Po zabiegu tworzy się linijna blizna w miejscu cięcia. Jej długość zależy od tego, jak wielki był guz. Z reguły blizna nie jest bardzo widoczna, gdyż w miarę możliwości cięcia dokonuje się w naturalnych liniach występujących na szyi.

Bibliografia

1. Błajszczak A, Grabowski L, Łach P: Torbiele i przetoki szyi w materiale Oddziału Otolaryngologii Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im L. Rydygiera w Krakowie w latach 1997–2007, Otolaryngol Pol 2009; 63 (5): 429-431
2. Janiak-Kiszka J, Kaźmierczak W: Diagnostics and treatment of neck cysts. Otorynolaryngologia 2012, 11(1): 13-16
3. Kordylewska M: Guzy szyi. Przew. Lek. 2002; 9: 97-101
4. Zatoński T, Inglot J, Kręcicki T: Torbiel boczna szyi, Pol. Merk. Lek., 2012, XXXII, 191, 341
5. Pujary K. et al.: Congenital cervical bronchogenic cyst, Int. J Pediatric Otorhinolaryngology, 57, 2001; 145-148.

Buy now